Thursday 18 November 2010

Wahai kawan...

Bismillah arRahman arRaheem

yeah. sekian lama tidak menjenguk blog. tarantula pun dah mari.

ingat mahu cari gambar tarantula hijau. lebih kuranglah ini.

macam-macam terjadi di sekeliling, dua tiga ketika baru-baru ini. bikin aku tak senang hati.

sekian banyak hati kawan-kawan yang terluka. dek perasaan yang tak menentu, dek masalah yang tak terselesai, dek persekitaran yang tak membantu. aku mahu membantu, tapi dengan daya dan pengalaman yang sangat terhad, mungkin lebih baik aku mendorong dari jauh saja.

wahai kawan, buatlah keputusan setelah berfikir semasak-masaknya. aku lihat kau terlalu mudah buat kesimpulan mengikut emosi, kerana kau masih kurang matang. aku pun sama, jadi marilah! kita sama-sama berubah. berubah menjadi lebih matang. gunakan akal berasaskan islam lebih banyak dari emosi sendiri. cuba memahami situasi orang lain berbanding hanya melihat keadaan diri sendiri.

aku dan kau sedih. selalu keadaan tidak menjadi seperti yang kita diharapkan. maka kuatlah! jangan biar sedih itu jadi sebab untuk kita buat sesuatu yang akan dikesali nanti.

buatlah apa yang betul-betul kau maksudkan. jangan kau kata kau benci sesuatu, tetapi kau berbuat macam kau suka ia. kau kata kau suka sesuatu, tetapi kau berbuat macam kau bermusuh dengan ia. janganlah begini, kau menipu dan menyakiti diri serta orang lain.

aku tak menulis semua ini melainkan aku tujukan untuk diriku (yang pertama dan sepatutnya), dan dirimu jua.

waAllahu a'lam.

nota bawahan:
1. aku tak mahu lari lagi.
2. post susah difahami, kan? hehe. minta maaf.
3. motivasi yang Islam beri melalui al-Quran sudah lebih dari cukup untuk memberi jawapan terhadap apa-apa masalah. rujuklah Kitab Teragung itu.

1 comment:

  1. pergh...wallpaper baru bai..

    sori,aku bwak bau lembu n kambing kat komen blog ni.. *sniff2*

    tabahkan hati kau ye..apepun,ko kne banyak doa..

    ReplyDelete