Saturday, 16 October 2010

LvsP

Bismillah arRahman arRaheem

[macam mengundang kontroversi post ini. oleh itu, kalau pada pandangan kedua aku ia lebih banyak mendatangkan mudarat, akan kupadam karangan ini.]

selama ini aku suka berfikir, fikiranku sepertimana lelaki berfikir. bagiku lelaki ini hebat. akalnya 9 daripada 10 bahagian. cara berfikir mereka unik. maka aku suka untuk cuba berfikir sebagaimana mereka. malah lagakku (ketika di luar) cuba tidak menunjukkan unsur kesenian seorang perempuan. dan aku berbangga begitu. dahulu.

belakangan ini, baru aku sedar, dalam aku cuba berfikir seperti seorang lelaki, masih berminda wanita aku ini. masih tidak dapat berfikiran luas seperti mereka. masih lain perspektif pandangan aku dari mereka. maka keadaan aku bagai seorang yang sedang nyenyak kemudian ditarik bantalnya.

aku terima kenyataan kini.
lelaki memang gah, perempuan memang lemah. dan aku seorang perempuan.

namun, segagah-gagah mereka, perempuan juga yang membuat mereka rapuh. selemah-lemah perempuan, lahir seorang lelaki dari rahimnya juga. ah, maka taraf dua bangsa ini masih sama!

jadi, lelaki, terimalah keadaan kami yang lemah ini. bersabarlah dengan kerenah kami yang entah apa-apa ini kerana itu kau dapat lebih bahagian akal daripada kami. dengan panduan Allah kepadamu, gunakan akalmu semaksimanya. unikmu jangan dipersia.

jadi, perempuan, bantulah sang lelaki dengan mengawal dirimu. jika kau salah guna kewanitaanmu, jatuhlah lelaki yang sepatutnya melindungimu. kau senjata bahaya dan juga pemilik kasih bahagia. Allah lebih mendengarkan hatimu kerana kapasiti cintamu lebih dari sang lelaki. sungguh kau istimewa, duhai perempuan.

dua jantina berbeza anatomi, lain fizikal tapi sama tujuan, sama Pencipta.
ya Tuhan, sungguh kau Maha Bijaksana. sempurnanya lelaki tapi sepi tanpa perempuan. kekurangan perempuan Kau cipta supaya dia bergantung pada lelaki.

tidak megah seorang lelaki tanpa perempuan di sisi.

7 comments:

  1. whoaaaaa~

    *clap..clap..clap*

    tsentuh,beb!thanks~ :)

    ReplyDelete
  2. tak ada kontroversi pun.
    =]

    saling melengkapi yg penting rasanya.

    ReplyDelete
  3. best entry 2010...

    gua komen cni,bikin kontroversi x?

    hahaha...grau2,jgn marah...xcomel

    ReplyDelete
  4. unsur nya tetap sama, melengkapi.

    tak ada isu siapa kuat siapa lemah.

    tuju nya tetap sama, kesyurga.

    tempat asal Adam dan Hawa.




    suka post ni =]

    ReplyDelete
  5. @ lurvehater: maka jangan dibenci lagi cinta itu. :) haha. terima kasih~

    @ cidak: betul.

    @ 13: haih. kontroversi bukan utk dicari. keju betul.

    @ -hazen: mekasih lagi.

    tiba-tiba aku berasa post ini untuk orang yang dah kawin..ekk?

    ReplyDelete