Friday 27 August 2010

sedih..dah habis Tahun Satu aku.

Bismillah arRahman arRaheem

hari ni abes peperiksaan, semuanya. siap tekan Proceed lepas jawab final exam Visual Basic VBCS116, maka tamatlah summer semester 1st year di JUST. juga bermakna tamatlah jawatan aku sbg pelajar Tahun Satu bidang Perubatan dan Surgeri. sebulan lagi insyaAllah aku naik pangkat, jadi pelajar Tahun Dua pula.

tapi aku  tak rasa seronok pun. suka sangat tengok muka kawan2 lain, bersinar2 mata, gembira dah habis belajar setahun kat sini. senyum sampai ke telinga F, N, dengan Q (bukan nama sebenar) sementara nak sampai rumah, membayangkan esok dah boleh bertolak ke matar nak balik Malaysia. tapi aku rasa perasaan aku lebih sedih dari gembira. kenapa?

banyak perasaan bercampur-baur.

penat, soalan yg aku dapat rata2nya panjang membelit.

gembira, dah habis belajar setahun.

seronok, esok dah bertolak nak balik Malaysia.

takut, bulan depan dah makin banyak tanggungjawab aku. belajar subjek yang makin susah.

menyesal, rasa belajar tahun ni sangat main2, tak fokus dengan kadar sepatutnya. ada target masa awal belajar dulu, xpasti dapat capai ke tidak.

risau, balik malaysia ni, Ibu dengan Ayah gembira tak dengan aku yang begini? berubahkah aku? berubah tak aku? aku ni sebenarnya layak ke nak naik tahun dua, dengan keadaan diri masih main2 lagi? sedia ke tak nak bahagi masa betul2 dengan kerja2 yang pasti bertambah?

sedih, dah setahun "alam pelajar universiti" aku berlalu. apa yang aku dapat?

T^T hidup tak akan statik. hidup yang ini bukan zon selesa manusia. hidup yang ini masa untuk "bercucuk tanam", masa untuk "bekerja". oh, sedarlah diriku.

"Allahumma Rabbi yassir wa la tu'assir Rabbi taam bikher birahmatika ya Arhama Rahimeen.."

WaAllahu a'lam.

No comments:

Post a Comment