Friday 18 June 2010

NkBetulkanAzam

Bismillah arRahman arRaheem

Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad, kama sollaiTa 'ala Ibraheem wa'ala ali Ibraheem.
wa baarik 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad, kama baarakTa 'ala Ibraheem wa'ala ali Ibraheem.
fil 'alameena innaKa Hameedun Majeed.

baru tengok markah final sem 2 tadi. Alhamdulillah, Allah dh beri apa yg tebaik ntuk aku. walaupun xmencapai target, markah yg dpt ni cukuplah. markah Histo, Physio, OrgaChem beh kurang, beza 1 markah je Physio ngan Histo n OC. Anat agak jauh ke belakang. walaupun agak sedih, tp dh dpt dijangka. im not good in memorizing-based subject anyway.

tapi, masih rasa terkilan. bukan terkilan ngan result, terkilan ngan diri sendiri. rasenye diri ni boleh berusaha lebih baik lagi.

nk wat azam baru cuti sblm summer sem ni. nk betulkn attitude yg dh terseleweng sket.

dulu zaman sekolah, hari2 bukak buku. tapi bukan sukerela, terpaksa. ibu suh tiap2 hari pas balik sekolah, mandi+makan+solat, pastu trus study/wat kerja sekolah petang2 tu. malam pas maghrib, ulang kaji pulak. gitu la hari2 sekolah. xtertengok pun tv, except baru abes test/exam, or cuti sekolah.

tapi sebab study tu kire study terpaksa, xblaja ape pun. lebih kpd pura2 belajar. dpn bukak buku, blkg buku ade manga conan. xpun, wat mural tepi2 buku teks tu (byk gak page buku sejarah ak lukis). bile ibu lalu dpn bilik, pura2 selak buku. xsenonoh tul ak ni.

ayah pun main peranan gak. bile makan malam, ayah tnye "kakngah camne study? bile next exam? leh skor 100 peratus x?". target die xnah bawah 90%. masa tu hati bisik "ntah pape la ayah ni. dh sekolah menengah mane possible nk target markah tinggi2 cam sekolah rendah."

tapi, ngan usaha ibu ayah ni la, sekurang2nye aku bukak buku hari2, walaupun aku renung buku 15 minit je dlm tempoh study 2jam tu. aku bace jugak buku teks sejarah tu, walaupun tujuan sebenarnye sekadar nk dpt idea watak ape aku nk lukis kt ruang yg ade sebelah perenggan tu.

lepas aku dtg jordan ni, baru aku nampak kenapa ibu ngan ayah beria-ia suh aku belajar hari2, paling kurg 2 jam. nk ikutkn iklan kt RTM, pelajar sekolah menengah kena belajar 3 jam sehari, kn?!

sekarang baru perasan, aku dah dewasa. kena berdikari. fikir apa yg terbaik ntuk diri sendiri, buat keputusan sendiri. masa ni la nk praktikkan ape yg ibu ngan ayah dh latih aku selama 17 tahun aku hidup sblm ni.

really miss ibu ngan ayah T^T.

xpe, beh kurang 2 bulan je lagi..

No comments:

Post a Comment